To dages kursus - introduktion til Restorativ Praksis

For dig, der arbejder med børn og unge i skoler, uddannelsesinstitutioner og ungemiljøer

Torsdag 30. april og torsdag 14. maj 2020 - kl. 8:30-16:00

Håndtering af konflikter i skolens hverdag

Enhver lærer og pædagog i skolen ved, at konflikter kan betyde sammenbrud i fællesskabet og fylde meget i skoledagen.

At skabe velfungerende fællesskaber har store fordele både fagligt, socialt og individuelt. Det er samtidigt noget af det, der kan udfordre mest.

På trods af en lang og god tradition for at arbejde med trivsel i skolen, viser undersøgelser, at flere og flere børn mistrives. I Danmark står vi på relativ bar bund, hvad angår professionelle metoder til at håndtere samspilsproblemer på vellykket vis.Resultatet er, at den enkelte lærer ofte står alene liogesom der kan være stor forskel på praksis i fx 7A og 7B. 

Fra international forskning ved vi, at restorativ praksis er let anvendelig og effektfuld i forhold til at håndtere samspilsproblematikker som fx:

  • Konflikter i klasserummet
  • Problematisk adfærd, fx aggression
  • Mobning og mobbedynamikker
  • Marginalisering
  • Skoleforagtproduktion

 

Hvad er Restorativ Praksis

Restorativ kan oversættes til genoprettende, genopbyggende og relationsudviklende.

Restorativ praksis er en samlet betegnelse over tilgange og metoder til håndtering af samspilsproblematikker med forebyggelse og håndtering i skoler og institutioner som formål.

Metoderne retter fokus mod at adressere skaden og reparere det relationelle fremfor at adressere hændelsen og udøve sanktioner. Metoderne har et fællesskabsorienteret afsæt, og gør det muligt for os at bevæge os væk fra de straf-, skylds- og sanktionsrettede muligheder, som ofte benyttes, men som har ringe eller ingen effekt.

Det er systemiske, anerkendende og narrative teorier, der danner fundamentet for RP.

 

De 4 pejlemærker at arbejde efter i RP

Genoprettelse - ikke gengældelse, straf, konsekvenser eller opdragelse

Relationer - ikke individer

Ansvarlighed overfor hinanden - ikke overfor autoriteter

Inkludere flere stemmer - fremfor at isolere den enkelte

 

Restorativ Praksis bruges i New Zealand, Australien, Canada, USA, UK, Norge, Ungarn m.fl. og har vist sig anvendelig til udvikling af inkluderende læringskulturer og styrkelse af relationer, kammeratskaber, tilhørsforhold til skole- og uddannelsessted, gennemførselsprocent og livskvalitet for børn/unge og voksne/de professionelle.

 

De metoder som kurset vil introducere er:

  • Undercover anti-mobbeteams
  • Narrativ mediering
  • Restorative cirkler
  • Restorative konferencer
 

Det får du ud af kurset

Dette kursus har fokus på at lære dig metoder, som kan anvendes med det samme.

Du vil prøve kræfter med håndværket i en tryg og læringsfokuseret kontekst sammen med andre ligesindede.

Du kan gå i gang med at bruge Restorative Praksis i din egen praksis. De to kursusdage ligger derfor med to ugers mellemrum, så I som deltagere kan gå hjem og afprøve det lærte, hvorefter vi sammen arbejder videre med afsæt i jeres oplevelser i praksis.

  • Kendskab til teorien og metoderne i Restorativ Praksis
  • Øvelse i brug af metoderne
  • Afprøvning af metoderne i egen praksis
  • Opsamling og refleksion over anvendelsesmulighederne

 

Alle kan lære det!

Med din interesse, erfaringer og forhåbninger i samspil med de øvrige deltagere, kan det kun blive godt.

Kursets indhold og pris

Kurset består af en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, øvelser og refleksion. Undervisningen er dialogisk og involverende. Det handler om at afprøve redskaberne og perspektivere til anvendelsesmuligheder i egen praksis.

Dag 1 - Intro til teori og praksis

Vi gennemgår teorien og de grundlæggende ideer i Restorativ Praksis. Dernæst får du en introduktion til redskaberne i værktøjskassen. Vi drøfter anvendelsesmuligheder i praksis, indkredser egne prøvehandlinger, som vi samler op på på dag 2.

Dag 2 - Træning og læring i praksis

Opsamling på prøvehandlinger. Mere træning og afprøvning af redskaber. Øvelse gør mester. Indkredsning af særlige fordele ved de forskellige redskaber. Fremtidsperspektiver for egen praksis.   

Deltagerpris kr. 3.475 inkl. forplejning
 

Det er muligt at søge støtte til kompetenceudvikling fra Den Statslige Kompetencefond

Ja tak - jeg vil gerne have plads på kurset!

Praktisk information

Kurset afholdes torsdag d. 30. april og torsdag d. 14. maj 2020 på Milling Park Hotel, Viaduktvej 28, 5500 Middelfart.

Deltagerprisen er inklusiv morgenbrød, frokostbuffet og eftermiddags kaffe m. kage.
 Lad os vide, hvis du har særlige krav til forplejning (vegetar, allergier m.m.)

Du får besked om lokale, parkering m.m. når vi nærmer os kursusdatoen.

 

Det med småt:

  • Kurset afholdes ved mindst 15 tilmeldte
  • Beløbet refunderes ikke ved sygdom eller ved afbestilling efter 4 uger før første mødegang men du må gerne overdrage din plads til en anden.

 

Mød dine undervisere

Gro Emmertsen Lund

Ph.D. og selvstændig konsulent. Del af NO!SE: Network of Independent Scholars in Education. Gro har stor erfaring med udvikling, design, facilitering og gennemførelse af konsulentopgaver for offentlige og private organisationer. Hun underviser på Haslebo & Partneres leder- og konsulentuddannelse og er serieredaktør ved Dansk Psykologisk forlag. Desuden er Gro Associate og Faculty Advisor ved TAOS Institute's uddannelsesprogram.

Læs mere på www.groemmertsenlund.dk

Inge Temple

Stifter og formand for Ung uden Mobning - en forening fra 2017 der startede op med økonomisk støtte fra Socialministeriet. Inge er derudover indehaver af kursusvirksomheden House of Heroes hvor hun siden 2012 har udbudt kurser, workshops og coaching til fagprofessionelle, børn/unge og forældre. Inge er bl.a. uddannet indenfor relationskompetence, coaching og facilitering af systemisk opstilling.
Læs mere p
å www.houseofheroes.dk

Et samarbejde mellem

Dansk Institut for Restorativ Praksis og Ung uden Mobning