Unge

Vi hjælper dig på den måde, der passer bedst til dig

Hvis du bliver mobbet eller har brug for hjælp til at føle dig bedre tilpas i fællesskabet, bestemmer du selv, hvilken hjælp du vil have af os. Og også hvordan, hvornår og hvor meget.

Det starter med, at du skriver eller ringer til os.

Vi vil inden længe få en chatfunktion her på siden, hvor du kan vælge at chatte med os på fastlagte dage og tidspunkter. Indtil videre kan du i stedet skrive en e-mail til os eller ringe til os.

Vi har hjulpet andre unge med ...

  • At få det bedre når de ikke trives i klassen
  • Veninde/ven problematikker
  • At blive holdt udenfor
  • Mobning på Instragram, Snapchat og andre sociale medier
  • At føle sig anderledes
  • Lavt selvværd

 

Gode råd hvis du bliver mobbet

Når vi nu ved, at mobning ikke handler om noget, der foregår mellem to eller flere personer, men derimod er et socialt mønster, der er kommet på afveje, så er det vigtigt at få hjælp til at ændre på det, vi er fælles om.

     Fortæl det til nogen, hvis du bliver mobbet

Et godt sted at få hjælp er her hos os.

Vi har hjulpet masser af børn og unge med at få det godt igen og med at finde en plads i fællesskabet.

Du kan også vælge at fortælle det til dine forældre, din lærer eller en anden voksen. Eller til en ven du stoler på.

Hvis du fortæller nogen, hvad der foregår, og de ikke reagerer – så giv ikke op! Vælg en anden at fortælle det til, og bliv ved. Det kræver en god portion mod og også tillid – men det er det værd, når først nogen lytter.

Din lærer og dine forældre er de personer, som har de bedste muligheder for at guide fællesskabet hen i en god retning, hvor der er plads til alle. Det betyder ikke, at det er nødvendigt at tale med klassen om, hvordan du har det. Problemet ligger i fællesskabet – ikke i dig.

Fortæl, hvordan du vil hjælpes

Mærk efter, hvad det er, du har brug for hjælp til – og fortæl det til den anden.

Måske har du mest behov for en, der lytter og kan hjælpe dig med at lægge en plan for, hvad I kan gøre? Måske har du brug for en, der vil støtte dig i en samtale med din lærer?

Vi hører fra unge mobbede, at en af årsagerne til, at de ikke har lyst til at fortælle fx deres forældre, at de bliver mobbet, er fordi, de er bange for, hvordan forældrene vil reagere.

Tror mine forældre overhovedet på mig, når jeg fortæller om mobningen? Vil de overreagere og ringe til de andres forældre eller læreren?

Det er dig, der bestemmer, hvad der skal ske.

Hvis mobningen er rigtig grov med trusler og krænkelser, så er det selvfølgelig den voksnes pligt at reagere.

Læg en plan for hverdagen

Uanset hvilken mobning du er udsat for, er det en god ide på forhånd at lægge en plan for, hvad du vil gøre, hvis det sker igen. Du står stærkere i situationen, når du allerede har tænkt over, hvordan du vil gribe det an.

Gode spørgsmål at tage stilling til er:

Hvem kan hjælpe dig?

Det er lettere at mobbe én person end to eller tre personer. Find sammen med nogle, som vil støtte dig i hverdagen. Som vil stå ved din side og sige fra.

Hvem kan du/I gå til for hjælp?

Gå til en voksen ansvarlig, og fortæl, hvad der foregår. Dette er især vigtigt, hvis du bliver fysisk truet eller er i fare. Hvis den voksne ikke lytter, så gå til en anden voksen. Bliv ved indtil, du bliver hørt.

Hvor kan du gå hen – rent fysisk?

Det er en god idé at have et bestemt sted at gå hen, hvis du føler dig truet. Måske kan du få lov til at gå på lærerværelset eller biblioteket og få hjælp der. Det kræver, at du har talt med de voksne om, hvad der foregår.

Digital mobning

Hvad enten du modtager grimme beskeder på Snapchat, kommentarer på Facebook eller lignende, så skal du vide, at det også kan være mobning, på lige fod med al anden slags mobning.

Der kan let opstå misforståelser online – når vi ikke kan aflæse den andens ansigtsudtryk, når de taler til os, er det svært at forstå den præcise mening med budskabet. På den måde kan en lille skæv smiley tolkes som noget sarkastisk, hvis man føler sig usikker. Og så kan der opstå en social misforståelse eller tolkning af den anden.

Når du ikke får særligt mange likes ved et opslag, er det ikke automatisk lig med, at de andre ikke er interesserede i dig – der kan være mange andre årsager til det.

At være den eneste, der ikke bliver lukket ind i fællesskabets online grupper, eller være den, som aldrig får positive kommentarer til opslag, er tegn på, at fællesskabet trænger til et eftersyn. Det samme gælder, hvis man oplever at blive hængt ud på de sociale medier og være den eneste, der ikke bliver inviteret med til aktiviteter. 

Det handler grundlæggende om de spilleregler, I har i jeres fællesskab for at kommunikere med hinanden digitalt – og det er noget, I skal beslutte sammen. Det er derfor en god ide at lave den slags aftaler i klassen med hjælp fra de voksne.

Hvis du oplever at blive udsat for hadefulde kommentarer, gentagne sarkastiske bemærkninger, når du poster noget, eller oplever, at ingen reagerer på din online tilstedeværelse, og du er ”usynlig” i deres øjne, så er der nogle ting, du skal huske på.

Gem beviser

Hvis man gentagne gange modtager grimme beskeder eller kommentarer på fx Facebook eller Snapchat, så er det vigtigt at gemme beskederne. På Snapchat skal man tage et screenshot for at gemme.

Hvem er afsenderen?

Det er ikke altid muligt at se, hvem der kommenterer. Det gælder i de tilfælde, hvor afsenderen kommenterer fra en falsk profil. Gem alligevel beskederne som bevis.

Skjulte grupper

Nogle gange oprettes der såkaldte ”hadegrupper”, som personen selv ikke har adgang til. Det er vigtigt, at du allierer dig med nogle venner, så I kan hjælpe hinanden med at få øje på, hvad der foregår online.

Online usynlighed

Det er meget ubehageligt at være den, som ingen lægger mærke til – eller som de andre vælger at ignorere. Jagten på likes er en usund tendens, men når ingen kommenterer eller liker, så kan det være tegn på, at man ikke ses som en del af fællesskabet.

Alle, undtagen dig

Det sker også, at andre poster billeder fra aktiviteter i fællesskabet og skriver fx ”Sammen med de bedste <3 <3”, hvor du som den eneste ikke er inviteret med. Eller hvor netop de tre, du går mest med, er sammen uden dig – ofte som følge af et skænderi eller anden uenighed. Der er forskel på, om det er der sker en enkelt gang eller meget ofte.

Du vælger selv den type hjælp du har brug for

Vi skriver/taler med dig

Vi kan tale sammen ved at skrive til hinanden, telefonisk eller face to face.

Nogle gange er det lettere at tale med en, der ikke er den del af hverdagen, og som ikke er tæt på.

Du bestemmer selv, om du vil være anonym – så du behøver ikke at fortælle os noget om, hvem du er, eller hvor du kommer fra.

Vi vil støtte dig i at finde frem til mulige løsninger – og vi vil sammen med dig finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre.

Vi taler (sammen) med dine forældre

Mange unge synes, det er svært at tale med deres forældre om, hvordan de har det, især hvis de ikke trives eller bliver mobbet. Ofte fordi de ikke vil bekymre deres forældre, eller fordi de er bange for, hvad deres forældre vil gøre i deres forsøg på at hjælpe.

Vi kan hjælpe dig med at starte en samtale med dine forældre på en god måde og på en måde, der sikrer, at du er med til at bestemme farten.

Og vi taler også med dine forældre og støtter dem i, hvordan de bedst kan støtte dig.

Vi taler (sammen) med din lærer

Når forældre og lærere taler sammen om elevers trivsel, er der mange ting på spil mellem dem. Det kan være svært for dem at forstå udfordringerne, og hvad det egentlig er, der foregå. Nogle gange kan det være svært som ung at få dem til at forstå, hvad der vil være den bedste hjælp til lige netop dig og det problem, du står med.  

Vi kan hjælpe dig, dine forældre og dine lærere med at tale sammen på en god måde og finde frem til, hvad I kan gøre for at gøre plads til alle i fællesskabet.